شرکت آرکا صنعت آب

تولید کننده لوله، اتصالات و نوار تیپ

تماس جهت خرید

۰۹۱۲۰۱۹۰۹۶۸_۰۹۱۹۸۸۴۲۲۹۱

تماس جهت خرید

۰۹۱۲۰۱۹۰۹۶۸_۰۹۱۹۸۸۴۲۲۹۱

راهنمای جامع آبیاری باغ پسته

پسته در ایران یک محصول استراتژیک و مهم است. زیرا علاوه بر سودآوری بالا در بازار داخلی، به دلیل امکان صادرات، از جمله منابعی است که ارز وارد کشور می‌کند. به عبارت دیگر؛ پسته از عمده ترین محصولات صادراتی غیر نفتی ایران است. با توجه به این پتانسیل بالا، هر گونه سرمایه گذاری برای بهره وری بالاتر باغات پسته، یک معامله دو سر سود است. یکی از مهمترین عواملی که در برداشت پسته مرغوب و خندان نقش بسزایی دارد، آبیاری باغ پسته است. شرکت آرکا صنعت آب در این مقاله به جزییات دقیق تر ابیاری باغ پسته، زمان آبیاری در فصول مختلف سال و امکان استفاده از آب شور برای پسته اشاره کرده است. با ما همراه باشید.

آبیاری باغ پسته

مهمترین نکات آبیاری پسته

  1. داشتن منابع آبی پایدار. در دسترس بودن منابع آبی پایدار برای آبیاری باغ پسته ضروری است. در فرآیند پسته کاری، به دلیل عمر زیاد درختان و دوره بازگشت سرمایه طولانی، باید حداقل به مدت 50 سال، آب مورد نیاز برای باغ تامین شود.
  2. میزان، تناوب و روش آبیاری. مهم است که باغ پسته در مراحل مختلف رشد و در فصول مختلف سال به چه میزان آبیاری شود. یعنی آبیاری صحیح و بهینه بر حجم و کیفیت محصول، شیوع آفات و میزان رشد درختان بسیار تاثیرگذار است. انواع روش‌های ابیاری درخت پسته شامل؛ آبیاری قطره ای پسته، آبیاری سطحی یا غرقابی و آبیاری زیرسطحی.
  3. دور آبیاری. دور آبیاری مناسب درختان پسته به سن درخت، بافت خاک، روش آبیاری و میزان آب در دسترس بستگی دارد. مثلاً آبیاری سطحی برای نهال پسته در خاک با بافت سبک تقریباً هر 5 تا 8 روز یکبار انجام می‌شود. اما آبیاری قطره ای در بافت سنگین برای یک درخت 10 ساله و یا مسن تر، هر 12 تا 15 روز یکبار انجام می‌شود.
  4. برنامه ریزی آبیاری. برای آبیاری درخت پسته، حتماً باید زمانبندی مشخص داشته باشید. در هر فصل، متناسب با نیاز آبی درخت و مرحله رشد ریشه میزان آبیاری متفاوت است. به عنوان یک نکته مهم؛ زمان آبیاری و کوددهی باید با رشد و توسعه ریشه درختان هماهنگ باشد. رشد ریشه به دما و فصل سال بستگی دارد. بنابراین در ادامه، جدول زمانبندی آبیاری باغ پسته بر اساس فصول مختلف سال و مراحل رشدی درخت بیان شده است.

ابیاری پسته

آبیاری بر اساس فصول مختلف سال

  • آبیاری درختان پسته در بهار

آبیاری سنگین در اردیبهشت ماه اشتباه است، زیرا باعث لکه پوست استخوانی می‌شود. در اواخر خرداد ماه به اندازه کافی آبیاری کنید، زیرا از تشکیل پسته های زود خندان جلوگیری می‌شود. آبیاری بیش از حد در خرداد ماه، باعث ضخیم تر شدن پوست استخوانی و کاهش درصد خندانی میوه می‌شود. واضح است که آبیاری منظم و کافی که با روش ابیاری قطره ای ممکن است، بر رشد درخت و کیفیت محصول پایانی تاثیرگذار است.

  • آبیاری باغ پسته در تابستان

در تیر و مرداد به دلیل افزایش دما، دوره های آبیاری باید کوتاهتر و منظم باشد. در غیر اینصورت درخت با تنش آبی رو به رو خواهد شد. آبیاری منظم در مرداد ماه، بشدت بر میزان باردهی درخت و افزایش خندانی میوه، تاثیر می‌گذارد.

  • آبیاری باغ پسته در پاییز

در صورت شور بودن خاک، آبیاری در فصل پاییز برای آبشویی نمکِ جمع شده ضروری است. از آنجا که فصل پاییز بهترین زمان برای کوددهی است، انجام حداقل یکبار آبیاری، باعث جذب بهتر کود توسط درختان می‌شود.

  • آبیاری درختان پسته در زمستان

در صورت شور بودن خاک، در دوره خواب گیاه (فصل زمستان)، می‌توان آبشویی را انجام داد. زمـان خـواب درختان پسـته؛ از زمـان برگ‌ريـزی كامـل تـا ۲۰ روز قبل از متـورم شـدن جوانه ها است.

آبیاری پسته قطره ای

اثر آبیاری منظم در مراحل مختلف رشد

آبیاری موقع گلدهی (فروردین ماه) پیشگیری از سقط جنین یا پوکی پسته
آبیاری در مرحله تشکیل میوه و پس از گرده افشانی افزایش تعداد دانه
آبیاری در زمان مغز گرفتن کاهش درصد پوکی
آبیاری در زمان رسیدگی کاهش درصد نیم مغزی

انواع روش‌های آبیاری باغات پسته

  1. آبیاری قطره ای باغ پسته

آبیاری کم و آبیاری زیاد هر دو به یک اندازه به درخت آسیب می‌زند. برخی به اشتباه فکر می‌کنند درخت پسته آب نمی‌خواهد. درست است که میزان تاب آوری پسته به شرایط کم آبی بالا است اما برای افزایش راندمان محصول، آبیاری بهینه ضروری است.

بنابراین باید روشی را برای آبیاری انتخاب کنید که در زمان مشخص، نیاز آبی درخت را تامین کند. آبیاری قطره ای باغ پسته، یکی از پر بازده ترین روش‌های آبیاری است. با آبیاری قطره ای آب از مسیر شاه لوله و لوله های آبده عبور می‌کند. سپس از طریق قطره چکان آبیاری، در کنار درخت تخلیه می‌شود. در نظر داشته باشید که؛ آب کمتر از 1800 تا 2000 متر مکعب در هکتار در زمستان، به باغ پسته آسیب می‌زند.

در صورت استفاده از آبیاری قطره ای در باغ پسته، نباید آب با طوقه تماس داشته باشد. زیرا زمان طولانی آبیاری و ایجاد رطوبت در اطراف طوقه درخت، احتمال بیماری گموز را افزایش می‌دهد. به علاوه در زمان از بین بردن علف های هرز، بر روی کار کارگران نظارت کامل وجود داشته باشد که بیل به تنه درخت اصابت نکند. اگر پوسته تنه از بین برود، درخت در شرایط آسیب پذیری قرار می‌گیرد.

آبیاری درختان پسته

  1. آبیاری غرقابی پسته

در حال حاضر، بیش از 90 درصد پسته کاران سطح کشور، از روش آبیاری غرقابی استفاده می‌کنند. آبیاری غرقابی باغ پسته با دو روش انجام می‌گیرد؛

  • در حالت اول از آبیاری غرقابی با سطح خیس شده کامل استفاده می‌شود. یعنی در هر دور آبیاری، کل سطح خاک با آب پر می‌شود. با این روش میزان هدررفت آب، تبخیر و تعرق، گسترش غیر ضروری ریشه و رشد علف های هرز بشدت افزایش می‌یابد.
  • در حالت دوم؛ ردیف‌های آبیاری حفر شده و هر بار محدوده ردیف، آبیاری می‌شود. طول هر ردیف (جوی های آب) در خاک های سبک 50 متر و در خاک های سنگین 100 متر توصیه می‌شود. به علاوه شیب زمین نیز در این روش آبیاری باید بین 0/1 تا 0/5 باشد (با توجه به نوع خاک).

اگر در باغ پسته از روش آبیاری غرقابی یا جوی و پشته استفاده می‌کنید، نکات زیر را حتما در نظر بگیرید؛

  1. قبل از احداث باغ تا حد ممکن زمین را تسطیح کنید. این کار باعث می‌شود آبیاری و کوددهی به درخت یکنواخت تر انجام شود. اگر شیب زمین بیش از مقدار ذکر شده باشد، پس از مدتی باعث تجمع املاح و افزایش شوری خاک در برخی نقاط باغ می‌شود. رعایت این نکات، به نفوذ عمقی و توزیع یکنواخت آب منجر خواهد شد.
  2. اگر در منطقه ای هستید که به آب کافی دسترسی دارید یا از روش های سنتی آبیاری مثل آبیاری غرقابی استفاده می‌کنید، سعی کنید دو طرف درختان جوی ایجاد کنید. جوی های دو طرفه باعث می‌شود ریشه های درخت در دو سمت به آب و مواد مغذی دسترسی داشته و فعالیت کند.
  3. در صورت ایجاد جوی در آبیاری غرقابی، طول جوی ها نباید بیشتر از 50 متر باشد. بنابراین این نکته را در زمان احداث باغ رعایت کنید. اگر در مرحله ای هستید که باغ را ایجاد کرده اید و طول جوی ها بیشتر از 50 متر است، سعی کنید برای توزیع یکنواخت آب، جوی ها فرعی حفر کنید. یعنی هر پنجاه متر به پنجاه متر، جوی های فرعی ایجاد کنید. با این اقدام آبدهی و کوددهی یکدست تر انجام می‌شود.
  4. در صورت درست کردن جوی و پشته نباید آب و خاک با تنه درخت برخورد داشته باشد. یعنی دور تنه درخت نه آنقدر مسطح باشد که آب با طوقه برخورد کند، نه آنقدر خاک باشد که دور تا دور طوقه را تا ارتفاع 10 تا 20 سانتیمتری بپوشاند. بزرگترین اشتباه در آبیاری درختان میوه همین نوع روش آبیاری است که به آبیاری کله قندی معروف است.
  5. هر چه سن درخت بیشتر می‌شود و درخت رشد می‌کند، شاخه ها و سایه انداز درخت به سمت اطراف گسترش می‌یابد. بر اساس الگوی توزیع ریشه های درخت پسته، باید متناسب با افزایش سن درخت، فاصله جوی از درخت بیشتر شده و اگر تشتک دور درخت درست کرده اید، قطر تشتک بیشتر شود.
  6. در یک درخت جوان، آبیاری به درخت نزدیکتر است و با افزایش سن آبیاری از درخت دورتر می‌شود. یک کیلو کود در قسمت سایه انداز درخت که ریشه های موئی وجود دارد، تاثیرگذاری بیشتری دارد نسبت به 5 کیلو کود در پای درخت. در این ناحیه ریشه ها ضخیم بوده و جذب چندانی ندارند.

روش صحیح ایجاد تشتک آبیاری درختان میوه در مقاله زیر؛

نقشه لوله کشی آبیاری قطره ای درختان و مزارع + لوازم آبیاری

  1. آبیاری زیر سطحی باغ پسته

در آبیاری زیر سطحی، کانال هایی زیر زمین حفر شده و لوله آبرسانی در خاک مدفون می‌شود. در این روش، میزان تبخیر بسیار کاهش یافته و نفوذ آب دقیقا در محل ریشه گیاه انجام می‌شود. از آنجا که جذب آب و عناصـر غذایـی توسـط درخت به ميـزان، زمـان رشـد و فعالیت ریشـه بسـتگی دارد، آبیاری زیر سطحی، تمامی مواد مورد نیاز را به صورت مستقیم در اختیار ریشه قرار می‌دهد. اما اگر می‎خواهید آبیاری زیر سطحی موفقی داشته باشید، حتما باید در زمستان یک یا دو مرتبه ابیاری غرقابی سنگین انجام دهید. در غیر اینصورت، بعد از سه الی چهار سال سطح آب‎های زیرزمینی کاهش یافته و نتیجه عکس می‌گیرید.

آبیاری درخت پسته زمان گلدهی

آبیاری پسته با آب شور

در صورتی که باغ پسته را در مکانی با آب و خاک شور احداث کردید، نکات زیر را رعایت کنید؛

  • حتما باید نهال خزانه ای کاشته شود
  • در زمین، جوی‌هایی به عرض 1 متر ایجاد کرده و نهال‌ها وسط جوی کشت شود
  • اگر شوری آب تا 12 دسی زیمنس بر متر باشد، در صورت آبشویی مناسب، مشکلی پیش نمی‌آید
  • اگر شوری آب بیش از 12 دسی زیمنس بر متر باشد، احداث باغ پسته پیشنهاد نمی‌شود

جزییات کاشت و آبیاری پسته

بهترین آب و هوا برای پرورش پسته تابستان گرم و خشک/ زمستان سرد و معتدل
محدوده دمای قابل تحمل برای درخت پسته 45+ درجه در تابستان/ 20- درجه در زمستان
بهترین دما در فصل رشد درخت پسته بین 25 تا 35 درجه سانتیگراد
بدترین دما برای پسته حدود صفر درجه سانتیگراد (باعث سرمازدگی و خسارت)
بهترین خاک برای باغ پسته خاک عمیق با بافت یکنواخت و متوسط (لومی شنی)
عوامل موثر بر میزان مقاومت درخت مرحله رشد، سن درخت، نوع رقم، شرایط تغذیه و آبیاری
بدترین اتفاق در زمان گلدهی و مغز بستن سرمای بیش از حد در اواسط فروردین ماه/ گرمای زودرس در بهار
بدترین زمان بارش باران برای باغ پسته موقع گلدهی، رشد میوه و برداشت محصول
حساسترین مرحله رشد درختان پسته به تنش آبی زمان گلدهی و مغز گرفتن
زمان آخرین آبیاری حداكثــر تــا 10 روز قبــل از برداشــت محصــول
بهترین مکان برای کشت پسته منطقه ای که یک ماه قبل و زمان برداشت بارندگی نداشته باشد
بهترین روش آبیاری باغ پسته آبیاری قطره ای و بابلر به دلیل توزیع منظم و یکنواخت آب در کل باغ (در صورتی که شوری آب بیش از 10 دسی‌زیمنس بر متر نباشد)
بهترین شرایط باد برای باغ پسته وزیدن باد با سرعت 10 کیلومتر بر ساعت در زمان گلدهی
حداکثر رطوبت منطقه برای کاشت پسته 70 درصد
میزان رطوبت مناسب در تابستان کمتر از 35 درصد
نیاز سرمایی ارقام پسته ایران حدود 600 تا 1200 ساعت

*دسی زیمنس بر متر: واحد اندازه گیری هدایت الکتریکی آب است. هدایت الکتریکی آب نشان دهنده میزان املاح و به ویژه نمک محلول در آب است.

آیا سیستم آبیاری قطره ای را می‌توان برای باغ پسته اجرا کرد؟

جواب: بله. امکان اجرای آبیاری قطره ای برای باغ پسته وجود دارد. در صورت اجرا هم مزایای زیادی دارد و هم به پربار شدن درختان منجر خواهد شد. اگر آب کمی در دسترس شماست یا درصد شوری آب زیاد تر از معمول است، سعی کنید به جای یک لوله آبیاری قطره ای (لوله 16) از هر دو طرف درخت لوله ها را به صورت موازی عبور دهید.

اگر برای هر نهال پسته چهار قطره چکان در نظر گرفتید، فاصله قطره چکان‌ها از یکدیگر مهم است. زیرا در صورت رعایت فاصله مناسب ریشه ها در هر چهار طرف به آب دسترسی خواهند داشت. قطره چکان‌ها باید حدود سی تا چهل سانتیمتر از تنه درخت فاصله داشته باشد. در نظر داشته باشید که این فواصل و این قطره چکانها برای نهال پسته است. با افزایش سن درخت و افزایش نیاز آبی آن، تعداد قطره چکانها نیز باید افزایش یابد.

یک تفکر رایج این است که نهال پسته یا درختان کهنسال را نمی‌توان آبیاری قطره ای کرد. این تفکر اشتباه است. امکان اجرای آبیاری قطره ای برای تمامی درختان میوه و باغات با هر سنی وجود دارد. فقط باید مقدار نیاز آبی درختان و زمان آبیاری به درستی محاسبه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *