شرکت آرکا صنعت آب

تولید کننده لوله، اتصالات و نوار تیپ

تماس جهت خرید

۰۹۱۲۰۱۹۰۹۶۸_۰۹۱۹۸۸۴۲۲۹۱

تماس جهت خرید

۰۹۱۲۰۱۹۰۹۶۸_۰۹۱۹۸۸۴۲۲۹۱

قطره چکان تنظیمی

تولید و فروش انواع قطره چکان تنظیمی (دریپر روی خط)، لطفا جهت استعلام قیمت خرید، دریافت مشخصات فنی و کاتالوگ با تیم فروش شرکت آرکا صنعت آب تماس بگیرید.

قطره چکان تنظیمی استپ دار (ترمزدار) با الگوی 360 درجه و دبی 0 تا 100، بهترین قطره چکان آبیاری درختان و باغات است. زیرا می‌توان میزان خروجی آب را متناسب با سن درخت و فصل تنظیم کرد.

 شماره‌های تماس: 09198842291-09120190968

مشخصات فنی قطره چکان تنظیمی

در سیستم‌های آبیاری قطره ای، از قطره چکان برای رساندن آب، کود و سایر مواد مغذی به ریشه گیاه، استفاده می‌شود. در بین انواع قطره چکان آبیاری قطره ای موجود در بازار، قطره چکان تنظیمی بسیار طرفدار دارد. دلیل اصلی این مساله، قابلیت تنظیم میزان خروجی آب از قطره چکان است. در جدول زیر مشخصات فنی این محصول درج شده است.

نام محصول

قطره چکان تنظیمی / دریپر روی خط

گروه محصول

در دسته قطره چکان‌های استپ دار

الگوی قطره چکان

360 درجه (کلاهک می‌چرخد و به طور کامل باز می‌شود)

جنس بدنه

پلیمری

رنگ

کلاهک سبز با پایه مشکی

فشار کاری مناسب

0/5 تا 3 بار

دبی (میزان آبدهی در ساعت)

0 تا 100 لیتر در ساعت

تعداد نازل‌ها (سوراخ‌ها)

8 نازله/ 6 نازله

موارد استفاده

آبیاری درختان، گلخانه‌ها و گیاهان گلدانی

مزایا

  1. قابلیت نصب بر روی لوله 16، 20 و 32 میلیمتر
  2. قابلیت تنظیم میزان خروجی آب با دست و بر اساس نیاز آبی گیاه
  3. مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید
  4. ساخته شده از مواد پلیمری بادوام
  5. کیفیت بالا و قیمت مناسب

برای مشاهده نحوه نصب قطره چکان تنظیمی 8 نازله بر روی لوله 16 اینجا کلیک کنید.

دلیل استفاده از قطره چکان در سیستم آبیاری

در گذشته آب در جوی‌ها جاری و تا کنار درختان هدایت می‌شد. اما در حال حاضر به دلیل کمبود منابع آبی و کاهش میزان تبخیر و هدررفت آب، کشاورزان ابتدا آب را بوسیله لوله به کنار گیاه و یا درخت هدایت می‌کنند و با توجه به نیاز آبی گیاه و سن درخت، یک یا چند قطره چکان بر روی لوله نصب می‌کنند.

در برخی مناطق ایران نوع خاک به گونه‌ای است که؛ آب در مسیر رسیدن به کنار گیاه و زمانیکه در جوی جاری می‌شود به میزان زیادی به داخل زمین فرو می‌رود. دقیقا به همین دلیل بهتر است؛ آب بوسیله طرح‌ آبیاری و با استفاده از لوله پلی اتیلن استاندارد و یا لوله های آبرسانی به کنار گیاه منتقل شود. با این روش، آبدهی در نزدیک و اطراف ریشه گیاه و درخت انجام می‌شود. همچنین فرورفت آب در مسیر انتقال از چاه یا مخزن به کنار گیاه، کاهش می‌یابد.

مشخصات فنی قطره چکان تنظیمی

کارایی و کیفیت قطره چکان‌های تنظیمی

قطره چکان‎‌های قابل تنظیم 360 و 180 درجه با رزوه است، این تجهیز بر اساس مدل، برای تولید جریانی ملایم  و قابل تنظیم از 0 تا 100 لیتر در ساعت، تولید شده است. هر قطره چکان با قابلیت تنظیم 360 درجه و 180 درجه دارای یک کلاهک قابل تنظیم است (همان قسمت سبز رنگ) که امکان کنترل همزمان سرعت جریان و منطقه خیس شدن را فراهم می کند. اگر به دلیل شوری یا وجود املاح و گل و لای در آب، سوراخ‌های موجود روی کلاهک مسدود شد، می‌توانید به راحتی و به طور کامل درپوش را باز کنید، داخل آن را تمیز کنید و داره آن را سر جای خود بپیچید. در واقع چرخش 360 درجه درپوش، این امکان را فراهم می‌کند.

جهت تنظیم دقیق میزان آبدهی قطره چکان، باید به سن درخت و نیاز آبی گیاه توجه کنید. طبق یک قاعده کلی هر چقدر سن درخت بالاتر باشد، میزان آب بیشتری نیاز دارد. گروهی از درختان مثل درخت گردو یا بادام نمی‌توانند با قطره چکان دبی ثابت آبیاری شوند. زیرا قطره چکان‌های دبی ثابت قابلیت آبدهی 4 و 8 لیتر در ساعت را دارند. از آنجا که قطره چکان‌های تنظیمی تا 100 لیتر آبدهی دارند، جایگزین مناسبی برای آبیاری غرقابی درختانی است که به آب زیادی نیاز دارند. بنابراین برای آبیاری درخت گردو و بادام بهتر است از قطره چکان تنظیمی استفاده شود.

بهترین قطره چکان آبیاری قطره ای

قطره چکان تنظیمی استپ دار

یکی دیگر از ویژگی‌های قطره چکان‌های تنظیمی، استپ دار یا ترمز دار بودن آنهاست؛

  • قطره چکان تنظیمی استپ دار یا ترمز دار موقع چرخیدن صدای تیک تیک می‌دهد. هر کدام از تیک تیک کردن‌ها به معنای یک استپ و یا ترمز است. این قابلیت بدین خاطر است که با فشار آب و در خاموش و روشن شدن پمپ آب، قطره چکان در همان دبی که تنظیم شده، باقی بماند. یعنی اگر شما یک دور قطره چکان را چرخاندی و روی آبدهی 20 لیتر در ساعت تنظیم کردی، حتی با خاموش و روشن شدن پمپ و یا تغییر میزان فشار آب، میزان آبدهی تغییر نمی‌کند و در همان مقداری که تنظیم کرده بودید، باقی می‌ماند.
  • قطره چکان تنظیمی بدون استپ، این مزیت را نداشته و اگر به عنوان مثال گنجشگ ها بر روی قطره چکان بنشینند (به منظور آب خوردن) ممکن است با یک حرکت یا برخورد، قطره چکان از حالت تنظیم شده خارج شود. دلیل این مساله نداشتن ترمز است.

اگر میخواهید بدانید قطره چکان تنظیمی استپ دار دقیقاً به چه شکل کار می‌کند و چرا به آن استپ دار می‌گویند، ویدئو زیر را حتماً ببینید؛ 

معمولاً از قطره چکان های تنظیمی برای آبیاری مزارع و باغات استفاده می‌شود. برخی از این کاربردها عبارتند از؛

  • یک گیاه
  • بوته‌ها
  • گروهی از گیاهان
  • کاشت‌‎های نزدیک به هم
  • داخل جعبه های کاشت
  • گلدان‌های کوچک تا بزرگ
  • درختچه‌ها و درختان

چرخش کلاهک یا درپوش قطره چکان اجازه می‌دهد تا جریان آب یا سیال تا خاموشی کامل تنظیم شود (یعنی کاملاً بسته می‌شود). قطره‌چکان تنظیمی را می‌توان به لوله اصلی و یا لوله‌های فرعی متصل کرد. قطره چکان‌های قابل‌تنظیم امکان تغییر سرعت جریان آب را برای هر گیاه به صورت جداگانه فراهم می‌کند. این کار به سادگی انجام می‌گیرد.

با چرخاندن درپوش روی قطره چکان به سمت علائم “+” یا ““، افزایش یا کاهش سرعت جریان، امکانپذیر می‌شود. قطره چکان‌های قابل تنظیم برای سیستم‌های متعادل کننده ایده‌آل هستند. بدین معنا که اگر در یک ردیف کشت، گیاهانی داشته باشید که نیازهای آبی متفاوتی دارند (برخی تشنه هستند و برخی آب کمتری می‌خواهند)، با استفاده از قطره چکان تنظیمی، می‌‎توانید میزان آبدهی به هر گیاه را دستکاری کنید.

خرید قطره چکان تنظیمی

انواع قطره چکان خود تنظیم

قطره چکان های تنظیمی با توجه به الگوی آنها در دو گروه طبقه بندی می‌شوند؛

  • الگوی 360 درجه. کاملاً می‌چرخد و کلاهک آن باز می‌شود.
  • الگوی 180 درجه. به صورت نیم دور باز می‌شود و در زمان باز شدن به فشار دست نیاز دارد.

قطره چکان‌های تنظیمی انواع مختلفی دارد و همین مسئله باعث سردرگمی کشاورزان و باغدارن می‌شود. تقسیم بندی قطره چکان های تنظیمی بر اساس شکل آنهاست. در واقع تمامی انواع قطره چکان های تنظیمی یک کارایی دارند و فرقی نمی‌کند که قطره چکان کوزه ای باشد، برخط (دریپر آنلاین) باشد یا زیتونی. تفاوت اصلی اینها در ظاهر است و باید با توجه به نیاز آبی گیاهان و سن درختان انتخاب شوند. از سوی دیگر باید میزان خروجی آب از قطره چکان نسبت به فشار آب داخل لوله و فشار پمپ آب به کار رفته در مزرعه، انتخاب ‌شود.

قطره چکان درخت

قیمت قطره چکان تنظیمی

شرکت آرکا صنعت آب، تمامی تجهیزات آبیاری قطره ای را تولید و عرضه می‌کند. این تجهیزات شامل؛ لوله‌های پلی اتیلن، اتصالات و نوار تیپ می‌شود. قیمت قطره چکان تنظیمی نیز مانند سایر لوازم آبیاری، با توجه به کیفیت مواد به کار رفته در تولید آن، پیچیدگی قالب تولید و کارایی محصول، تعیین می‌‎شود. اگر برای انتقال آب در مزارع کشاورزی و باغات و یا انتقال سایر سیالات به این تجهیزات نیاز دارید با ما تماس بگیرید. راه ساده‌تر این است که شماره تماس خود را در فرم زیر وارد کنید تا واحد فروش مجموعه در اسرع وقت پاسخگوی نیاز شما باشد.

سوالات متداول قطره چکان تنظیمی

1. میزان آبدهی قطره چکان تنظیمی چقدر است؟

قطره چکان تنظیمی آرکا به صورت 360 درجه و 180 درجه تولید می‌شود. میزان آبدهی این قطره چکان بین 0 تا 100 لیتر در ساعت است. 

2. فشار کاری مناسب برای قطره چکان تنظیمی چقدر است؟

 فشار کاری مجاز برای قطره چکان تنظیمی آرکا، بین 0/5 تا 3 بار است.

3. آیا از قطره چکان تنظیمی برای آبیاری درخت نیز می‌توان استفاده کرد؟

بله. از آنجا که قطره چکان خود تنظیم قابلیت نصب بر روی لوله پلی اتیلن سایز 16، 20 و 32 را داشته و تا 100 لیتر نیز آبدهی دارد، به راحتی می‌توان از آن به عنوان قطره چکان درخت استفاده کرد. البته به نیاز آبی درختان و سن آن ها نیز بستگی دارد.

4. آیا قطره چکان خود تنظیم با قطره چکان سه راهی فرق دارد؟

بله. قطره چکان تنظیمی یک قطره چکان با کلاهک و پایه است که بر روی لوله پلی اتیلن نصب می‌شود. در حالیکه قطره چکان سه راهی یا سه راهی قطره چکان دار یک سه راهی است که از دو طرف به لوله 16 متصل می‌شود و از سمت بالا نیز یک قطره چکان دارد.

5. قطره چکان ایرانی با قطره چکان خارجی چه فرقی دارد؟

بزرگترین تفاوت این دو نوع قطره چکان، قیمت آن است. قیمت قطره چکان های خارجی نسبت به قطره چکان داخلی بسیار بالا است. اما قیمت بالای آن نشان دهنده کیفیت نیست. بلکه به دلیل نوسانات ارز و قیمت دلار، قیمت قطره چکان خارجی زیاد است. بنابراین برای  کشاورزان و باغدارن ایرانی به صرفه نیست که از قطره چکان خارجی استفاده کنند. به علاوه قطره چکان ایرانی و خارجی با قالب های استاندارد جهانی تولید می‌شود. به همین دلیل از لحاظ سایز، اندازه و کیفیت هیچ فرقی با یکدیگر ندارند.

6. بهترین قطره چکان درخت، چه نوع قطره چکانی است؟

این سوال جواب مشخصی ندارد. زیرا بهترین قطره چکان برای آبیاری درختان به نوع درخت، نیاز آبی درخت، سن درخت، منطقه آب و هوایی، نوع و جنس خاک و البته طرح آبیاری بستگی دارد. 

12 پاسخ

  1. سلام مهندس
    این قطره چکان دیدم چند تا از باغهای همسایه ها استفاده کردن، بعضیا از قطره چکان تنظیم شونده 8 نازله استفاده کرده بودن، بعضیا از 6 نازله. من ی باغ دارم 8 هکتار، نهال گردو و بادام کاشتم. میخوام بدونم بهترین قطره چکان آبیاری قطره ای چیه؟ اگر میشه راهنماییم کنید.

    1. با سلام و عرض ادب خدمت آقای صلواتی
      بهترین قطره چکان آبیاری با توجه به نیاز مزرعه شما، نیاز آبی درختان، شرایط کشت، شرایط آب و هوای منطقه، میزان نفوذپذیری خاک و نوع محصول زیر کشت مشخص می‌شود. برای آبیاری نهال گردو یک مقاله منتشر کردیم. لطفا روی لینک زیر کلیک کرده و مقاله مورد نظر را مطالعه فرمایید. ممنون از همراهی شما
      آبیاری نهال گردو

  2. سلام و وقت بخیر
    انواع قطره چکان را باید از کجا ببینم؟ من موندم از کدوم قطره چکان استفاده کنم. ی عده میگن دبی ثابت خوبه، ی عده میگن قطره چکان تنظیمی خوبه. لطفا راهنماییم کنید کدوم به کارم میاد. ی باغ 3 هزار متری دارم که انگور کاشتم. نمیدونم با چی آبیاری قطره ای کنم.

    1. با سلام و عرض ادب جناب نوربالایی
      لطفا روی لینک زیر کلیک کنید و انواع قطره چکان آبیاری را ملاحظه بفرمایید. درمورد سوال دوم نیز باید بگیم؛ برای آبیاری باغ انگور معمولاً از لوله دریپردار یا لوله پلی اتیلن 16 میلمتر به همراه قطره چکان تنظیمی استفاده می‌شود. زیرا درخت انگور در فصول مختلف سال و در طی جریان رشد، نیاز آبی متفاوتی دارد.
      انواع قطره چکان آبیاری
      آبیاری تاکستان

  3. سلام مهندس
    باغ آلو و شلیل دارم با حدود 3000 درخت. آب ازچاه میکشیم با پمپ. لوله لی فلت هم استفاده کردم برای شاه لوله. میخوام همه درختا در یک نوبت آبیاری بشن. انواع قطره چکان آبیاری باید از کجا ببینم. میخوام بدونم چه نوع قطره چکانی بدرد من میخوره. برای من خیلی مهمه که در عرض 5 ساعت همه درختا را آبیاری کنم. چون حق آبه ما در همین حد. کدوم قطره چکان برای ما بهتر. ممنون

    1. سلام و عرض ادب جناب علوی
      برای مشاهده مشخصات فنی و اطلاعات کامل انواع قطره چکان آبیاری به لینک زیر مراجعه کنید. به طور کلی برای آبیاری درختان میوه از قطره چکان تنظیمی استفاده می‌شود. زیرا میتوان میزان خروجی آب را متناسب با فصل و سن درخت با دست تنظیم کرد. زمان آبیاری نیز به فشار آب و سطح زیر کشت بستگی دارد. اما هر نوبت آبیاری بین 5 تا 7 ساعت زمان می برد.

  4. ببخشید چند نوع قطره چکان کشاورزی دارید؟ من تو بازار گشتم انواع مختلف پیدا کردم ولی هنوز نمیدونم کدوم به کار من میاد. لطفا لیست قیمت قطره چکان آبیاری را برام ارسال کنید. همینجا شماره ام میزارم

    1. با سلام و عرض ادب جناب علی آبادی
      قطره چکان های کشاورزی موجود در بازار انواع مختلفی دارند. انتخاب نوع قطره چکان نیز به محصول زیر کشت، نیاز آبی گیاه، سن درخت و میزان نفوذپذیری خاک بستگی دارد. برای دریافت لیست قیمت قطره چکان کشاورزی با واحد فروش شرکت آرکا صنعت آب تماس بگیرید.

  5. سلام.از 4نوع قطره چکان استفاده کردمه امادرست تنظیم نمیشن .ایا گفته های شما ضمانتی بابت تنظیم خروجی اب دارد.

    1. با سلام و عرض ادب جناب صابری
      جهت دریافت اطلاعات کامل قطره چکان تنظیمی و شرایط استفاده با واحد فروش تماس بگیرید.
      تماس جهت خرید
      ۰۹۱۲۰۱۹۰۹۶۸_۰۹۱۹۸۸۴۲۲۹۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *