شرکت آرکا صنعت آب

تولید کننده لوله، اتصالات و نوار تیپ

تماس جهت خرید

۰۹۱۲۰۱۹۰۹۶۸_۰۹۱۹۸۸۴۲۲۹۱

تماس جهت خرید

۰۹۱۲۰۱۹۰۹۶۸_۰۹۱۹۸۸۴۲۲۹۱

 

فیلتر دیسکی

در کشاورزی از انواع فیلتر آبیاری استفاده می‌شود. انواع فیلتر آب کشاورزی شامل؛ فیلتر شنی، فیلتر توری، فیلتر دیسکی و فیلتر هیدروسیکلون می‌شود. ویژگی مشترک تمامی این فیلترها این است که ذرات جامد و معلق موجود در آب را تصفیه می‌کند. زیرا کیفیت آب در عملکرد سیستم های آبیاری تحت فشار بسیار تاثیرگذار است. بنابراین اگر قصد اجرای سیستم آبیاری را دارید، بهتر است درمورد انواع فیلتر و کاربرد آن بیشتر بدانید. شرکت آرکا صنعت آب به طور ویژه در مقاله پیش رو به معرفی، کاربرد، ساختار و نحوه شستشوی فیلتر دیسکی پرداخته است. در ادامه با ما همراه باشید.  

فیلتر دیسکی چیست؟

فیلتر دیسکی نوعی تصفیه کننده آب بوده و دارای مصارف کشاورزی و صنعتی است. در هر شرایطی که آب حاوی ذرات جامد معلق، شن و ماسه های ریز باشد، حتماً باید از فیلتر دیسکی استفاده کرد. زیرا فیلتر هیدروسیکلون به دلیل طراحی متفاوت، توانایی جداسازی این ذرات را از درون آب ندارد. بنابراین اگر می‌خواهید سیستم آبیاری قطره ای و یا هر نوع روش آبیاری تحت فشار را اجرا کنید، استفاده از فیلتر دیسکی ضروری است.

فیلتر دیسکی آبیاری

 

کاربرد فیلتر دیسکی

فرض کنید که می‌خواهید یک سیستم آبیاری تحت فشار (اعم از؛ قطره ای، بارانی و زیرزمینی) را اجرا کنید. در این سیستم معمولاً از تجهیزات مختلفی استفاده می‌شود. یکی از این تجهیزات که بسیار به کیفیت آب حساس است، قطره چکان در انتهای خط آبیاری و یا نوار تیپ است. اگر آب از کیفیت پایینی برخوردار باشد این تجهیزات کارایی خود را از دست می‌دهند. زیرا آلاینده ها و ذرات معلق موجود در آب، روزنه های خروجی آب را مسدود کرده و کل طرح آبیاری را با شکست مواجه می‌کند.

راه حل کشاورزی نوین استفاده از پکیج های فیلتراسیون، فیلتر توری، فیلتر شنی و فیلتر دیسکی است. فیلتر دیسکی آب، نوعی تجهیز است که به عنوان فیلتر ثانویه در پروسه تصفیه آب کشاورزی کاربرد دارد. این فیلتر از چندین دیسک روی هم تشکیل شده که دارای برجستگی هایی روی دیسک ها است. با قرارگیری دیسک ها روی یکدیگر، فضای کمی بین آنها بوجود می‌آید. آب در زمان عبور از دیسک ها، تحت فشار قرار می‌گیرد و ذرات ماسه و مواد آلی معلق، مابین برجستگی ها گیر می‌کند.

ساختار فیلتر دیسکی

طراحی فیلتر دیسکی به صورتی است که؛ از چند دیسک یا حلقه روی هم تشکیل شده است. همه این دیسک ها درون یک محفظه (بدنه فیلتر) قرار دارند. روی صفحات یا دیسک های تعبیه شده در بدنه، شیارهایی وجود دارد که ذرات ریز شن و ماسه، آلاینده های جامد و جلبک ها را از آب جدا می‌کند. یعنی این آلاینده ها درون برجستگی دیسک ها، گیر می‌کند. معمولاً فیلترهای دیسکی موجود در بازار، قابلیت جداسازی ذرات بین 5 تا 120 میکرون را دارد. اگر ذرات موجود در آب بزرگتر از اندازه شیار باشد لا به لای این شیارها گیر نمی‌کند و از فیلتر خارج نمی‌شود. اما اگر ذرات هم سایز با سایز شیارها باشد، لا به لای شیارها گیر می‌کند و تا زمان عملیات شستشو در این محل باقی می‌ماند. بنابراین اگر به دنبال جداسازی ذرات معلق آب هستید، فیلتر دیسکی گزینه مناسبی است. اما انتخاب سایز فیلتر دیسکی به عوامل مختلفی بستگی دارد. 

IMG 20231015 104750 020

انواع فیلتر دیسکی بر اساس اندازه

  • مینی فیلتر دیسکی

از این فیلتر بیشتر برای طرح های آبیاری کوچک مثل؛ تصفیه آب در گلخانه ها، مصارف خانگی و سیستم های آبیاری مخفی شونده استفاده می‌شود. ارتفاع مینی فیلتر حدود 30 سانتیمتر و سایز آن 3/4 و 1 اینچ است.

  • فیلتر دیسکی معمولی

فیلترهای دیسکی معمولی مصارف کشاورزی و صنعتی دارند. ابعاد آنها 1و 1/2 ، 2، 3، 4 اینچ است. فیلتر دیسکی دارای یک بدنه است که مانند یک درپوش بزرگ روی دیسک ها قرار می‌گیرد. این درپوش تا 10 بار فشار کاری را تحمل می‌کند. برای سفت و محکم شدن این فیلتر در محل قرارگیری خود، از بست یا کمربند استفاده می‌شود. در زمان تعمیر، تعویض و یا شستشوی فیلتر، این بست به راحتی باز شده و درپوش برداشته می‌شود.

فیلترهای دیسکی از سایز 1 و 1/2 اینچ تا 4 اینچ دو قلو موجود است. تمیز کردن این فیلترها بدین صورت است که؛ درِ دیسک یا درِ کلاهک محفظه فیلتر برداشته شده و به صورت دستی شسته می‌شوند. نوعی فیلتر دیسکی نیز وجود داردکه روی کلکتور بسته می‌شود. کلکتورها می‌توانند بک واش دار باشند. این فیلترها نهایتاً 4 اینچ هستند.

فرض کنید یک کشاورز یا بهره بردار در طرح آبیاری قطره ای از لوله 5 اینچ استفاده کرده است. قاعدتاً برای این سایز لوله، فیلتر وجود ندارد. در این شرایط باید از کلکتور استفاده شود، یعنی چند فیلتر به یکدیگر وصل شود تا بتواند این میزان دبی آب را پوشش دهد.

به عنوان مثال زمانیکه از یک کلکتور 5 اینچ استفاده می‌شود، دو یا سه فیلتر روی آن سوار می‌کنند. در این شرایط می‌توان از حالت بک واش دار استفاده کرد. یعنی آب را به صورت برگشتی داخل این فیلترها وارد کرده و آن را تمیز کند. به طور کلی این فیلترها به صورت دستی یا بک واش قابل تمیز شدن هستند.  

انواع فیلتر آبیاری

دلایل برتری فیلتر دیسکی آبیاری

واقعیت این است که در برخی شرایط می‌توان به جای فیلتر دیسکی از فیلتر توری استفاده کرد. اما در آبیاری و کشاورزی، استفاده از فیلتر دیسکی ارجحیت دارد. دلایل برتری فیلتر دیسکی آبیاری نسبت به فیلتر توری عبارتند از؛

  • قابلیت شستشوی راحت‌تر
  • امکان تعمیر و نگهداری آسانتر
  • مقاومت بیشتر در برابر زنگ زدگی و کودهای شیمیایی
  • ظرفیت بالاتر فیلتر دیسکی آب کشاورزی نسبت به فیلتر توری
  • راندمان بالاتر فیلتر دیسکی نسبت به فیلتر های توری
  • اسـتحکام و دبی عبـوری بیشتر
  • حفظ و نگهداری آسان
  • عمر مفید بالا
  • قیمت مناسب

مینی فیلتر دیسکی

نحوه شستشوی فیلتر دیسکی

کارِ فیلتر، تصفیه آب و جداسازی ذرات معلق جامد موجود در آب است. قاعدتاً این تجهیز پس از مدتی، دچار گرفتگی شده و نیاز به شستشو خواهد داشت. معمولاً اگر در بررسی های هفتگی و ماهانه، اختلاف فشار قبل و بعد از فیلترها بین 0/2 تا 0/3 بار باشد، فیلترها تمیز هستند و نیازی به شستشو ندارند. اما اگر این اختلاف بیشتر از 0/8 بار باشد، باید نسبت به شستشوی فیلترها اقدام کنید.

در حالت کلی دو روش جهت شستشوی فیلتر وجود دارد؛

  • شستشوی دستی فیلتر دیسکی

در شستشوی دستی لازم است ابتدا؛ ورودی و خروجی را بسته و شیر تخلیه هوا را باز کنید. با این کار، آب اضافی از سیستم خارج می‌شود. سپس درپوش فیلترها را به آرامی باز کرده، دیسک ها را جدا کنید و به مدت 1 الی 3 ساعت آنها را در محلول مواد شوینده قرار بدهید. بهتر است در این مرحله با یک برس نرم، دیسک ها را بشویید. مواد شوینده شامل؛ اسید هیدروکلریک و پروکسید هیدروژن می‌شود.

  • شستشوی اتوماتیک فیلتر دیسکی

در حالت بک واش اتوماتیک، شیر بک واش را باز کرده تا فیلتر به صورت عکس کار کند. با این اقدام، آب از قسمت مرکز فیلتر وارد دستگاه شده و تمامی ذرات معلق روی دیسک ها را جدا می‌کند.

فیلتر آبیاری قطره ایدر پایان نیز بهتر است موقع شستشو این موارد را در نظر داشته باشید؛

اگر بیش از یک فیلتر دیسکی در سیستم داشته باشید، هیچگاه سیستم متوقف نخواهد شد. زیرا در زمان خرابی یا بک واش، یکی از آنها در سیستم وجود دارد.

معمولاً زمانیکه اختلاف فشار بین ورودی و خروجی فیلتر بیش از یک بار شد، دستگاه نیاز به شستشو دارد.

اگر برای بالا آوردن آب چاه، از پمپ های شافت و غلاف استفاده می‌کنید، روغن های موجود در آب باعث گرفتگی دیسک ها می‌شود. در این شرایط باید در فواصل زمانی کوتاهتری، اقدام به شستشوی فیلتر دیسکی نمایید.

اگر منبع ذخیره آب در مزرعه شما، استخر روباز است، احتمال جلبک زدن آب بسیار زیاد است. بهتر است برای آب حاوی جلبک، قبل از فیلتر دیسکی از فیلتر شنی استفاده کنید. همچنین می‌توانید شستشوی فیلتر را با فاصله زمانی کمی انجام دهید. زیرا جلبک به سرعت باعث گرفتگی دیسک ها می‌شود.

جهت شستشوی دیسک ها از آب تمیز و حاوی مواد شوینده استفاده کنید. فاصله بین هر دور آبیاری، بهترین زمان برای شستشوی فیلترها است.

فیلتر آبیاری

سایزهای موجود فیلتر دیسکی

فیلتر دیسکی آرکا صنعت آب
ردیف محصول سایز اینچ
1 فیلتر دیسکی هلیکس کوتاه 63 میلیمتر “2
2 فیلتر دیسکی هلیکس بلند 63 میلیمتر “2
3 فیلتر دیسکی هلیکس کوتاه 90 میلیمتر “3
4 فیلتر دیسکی هلیکس بلند 90 میلیمتر “3
5 فیلتر دیسکی ویکتولیک هلیکس بلند 90 میلیمتر “3
6 فیلتر دیسکی ویکتولیک هلیکس کوتاه 90 میلیمتر “3
7 مینی فیلتر 50 میلیمتر ” 1/2 1
8 مینی فیلتر 63 میلیمتر “2

سوالات متداول درمورد فیلتر دیسکی

  1. کاربرد فیلتر دیسکی چیست؟

فیلتر دیسکی می‌تواند ذرات معلق و جامد موجود در آب را جدا کند. از این فیلتر برای مصارف صنعتی و کشاورزی جهت تصفیه آب استفاده می‌شود. قبل از خرید فیلتر، حتما میزان، نوع و درصد آلاینده های موجود در آب را مورد بررسی قرار دهید.

  1. فیلتر دیسکی چه ذراتی را می‌تواند جدا کند؟

فیلتر دیسکی فقط ذرات جامدی که با چشم دیده می‌شوند را می‌تواند جدا کند. بنابراین برای جداسازی آلاینده های محلول در آب و آشغال‌هایی با اندازه کوچکتر از 100 میکرون کاربرد ندارد.

  1. فیلتر دیسکی، ذرات با چه اندازه ای را می‌تواند جدا کند؟

این نوع فیلتر، ذرات با اندازه 110 میکرون و بیشتر را می‌تواند جدا کند. اگر آلاینده ها کوچکتر از این اندازه باشند، فیلتر دیسکی قادر به جداسازی آنها نیست.

  1. در چه مکان ها و شرایطی می‌توان از فیلتر دیسکی استفاده کرد؟
  • اگر مخزن تامین کننده آب (چاه، استخر، آب رودخانه و…) دارای آلاینده های جامد است و اندازه آنها در حد 110 میکرون و بیشتر است می‌توان از فیلتر دیسکی استفاده کنید.
  • اگر پمپ و یا کفکش داخل چاه، شن و ماسه با آب مخلوط می‌کند باید از فیلتر هیدروسیکلون استفاده کرد.
  • اگر داخل آب جلبک باشد (مانند آنچه در استخرهای روباز مشاهده می‌شود) باید از فیلتر شنی استفاده کرد.
  1. در چه مواردی نمی‌توان از فیلتر دیسکی استفاده کرد؟

اگر آب حاوی آلاینده های محلول باشد، اگر آب دارای ذرات جامد بزرگتر از 130 میکرون باشد، اگر آب حاوی جلبک باشد، استفاده از فیلتر دیسکی به تنهایی پاسخگو نیست. یعنی باید علاوه بر فیلتر دیسکی از فیلتر شنی و فیلتر هیدروسیکلون نیز استفاده شود.

  1. چه زمانی از فیلتر شنی استفاده می‌کنند؟

اگر داخل آب جلبک باشد (معمولاً زمانیکه مخزن آب، استخرهای روباز باشد، جلبک به وفور ایجاد می‌شود) باید از فیلتر شنی استفاده کنید.

  1. چه زمانی از فیلتر توری استفاده می‌کنند؟

معمولاًبرای جداسازی ذرات بزرگتر و آبی که حاوی شن و ماسه زیادی باشد از فیلتر توری استفاده می‌شود.

  1. چه زمانی از پکیج فیلتراسیون استفاده می‌کنند؟

پاسخ این سوال به مخرن تامین آب و کیفیت آب بستگی دارد. اگر آبی داشته باشیم که حاوی آشغال‌های زیاد، آلاینده‌های فیزیکی و شیمیایی باشد باید از پکیج فیلتراسیون کامل استفاده شود. به علاوه اگر سطح زیر کشت بیشتر از 2 هکتار باشد، استفاده از سیستم فیلتراسیون ضروری است. منظور از پکیج فیلتراسیون؛ تانک شن، فیلتر هیدروسیکلون، کلکتور با چند فیلتر دیسکی است.

  1. سایز شیارهای روی دیسک‌ها چقدر است؟

سایز شیارها از 110 میکرون شروع می‌شوند. البته در برخی موارد نیز سایز شیارها را بر اساس مش بیان می‌کنند. مش یک استاندارد جهانی به منظور بررسی پراکندگی دانه های خاک می باشد. لغت مش در انگلیسی به معنای توری است. مقیاس مش به  تعداد سیم های موجود در یک مساحت معین اشاره دارد. در این استاندارد، ضخامت سیم‌ها نیز اهمیت دارد. هر چه تعداد این سیم ها در یک مساحت معین بیشتر باشد، خاک با اندازه ذرات ریزتری از آن عبور می‌کند.

به بیان ساده تر واحد اندازه گیری مش تقریبا همان قطر سوراخ‌ها است. یعنی قطر روزنه هایی که آشغال‎ها را می‌گیرد. هر چه قطر بزرگتر باشد، میزان مش بالاتر می‌رود. لازم است بدانید که؛ 110 مش معادل 130 میکرون است. 130 میکرون نیز معادل 0/1 میلمیتر است.

انواع فیلتر آب کشاورزی

  1. فیلتر دیسکی تا چه فشار کاری را می‌تواند تحمل کند؟

این فیلترها در سیستم های آبیاری قطره ای به خوبی تا فشار 6 بار و در سیستم های آبیاری بارانی تا فشار 10 را تحمل می‌کنند.

  1. نحوه شستشوی فیلتر دیسکی به صورت دستی است یا اتوماتیک؟

اگر از یک عدد فیلتر دیسکی استفاده کنید، نحوه شستشو به صورت دستی است. اگر چند فیلتر روی یک کلکتور سوار کنید، نحوه شستشو به صورت بک واش و اتوماتیک انجام می‌شود.

  1. آیا مخزن آب (چاه یا استخر روباز) در انتخاب نوع فیلتر تاثیری دارد؟

بله. در انتخاب نوع فیلتر همه چیز به کیفیت آب بستگی دارد.

  1. آیا میزان شوری آب در انتخاب نوع فیلتر تاثیری دارد؟

خیر. متاسفانه این فیلترها هیچکدام روی شوری یا سختی آب تاثیری ندارد. یعنی اگر آب شور باشد یا سختی بالایی داشته باشد، فیلتر دیسکی باعث برطرف کردن مشکل نخواهد شد. فیلتر دیسکی فقط آشغال‌هایی که با چشم دیده می‌شوند و تقریباً اندازه‌ای حول و حوش 110 تا 130 میکرون به بالا را دارند، از آب جدا می‌کنند. از سوی دیگر قادر به جداسازی آلودگی های محلول در آب نیستند.

  1. جنس دیسک‌ها در فیلتر دیسکی چیست؟

جنس فیلترهای دیسکی معمولاً از پلی اتیلن بوده و در برابر زنگ زدگی و خوردگی بسیار مقاوم هستند. دیسک های پلاستیکی این فیلترها به راحتی قابل باز شدن و شستشو بوده و در اثر تجمع ذرات به راحتی می توان آن ها را باز کرد و شستشو داد.

  1. دمای کاری که فیلتر دیسکی می‌تواند تحمل کند؟

در محدوده دمای 60 درجه سانتیگراد و بیشتر را می‌تواند تحمل کند.

4 پاسخ

  1. با سلام
    برای آبیاری 2 هکتار سیب زمینی، به فیلتر نیاز دارم. آب چاه ه مون تا حدودی شوره ولی اونقدر زیاد نیست که به سیستم آسیب بزنه. البته بین فیلتر دیسکی و فیلتر توری هنوز تردید دارم. لطف کنید مشخصات فنی فیلتر دیسکی 2 اینچ را برام توضیح بدین. قیمت هم بهم بدین.

    1. سلام و عرض ادب جناب خلیلی
      فیلتر دیسکی 2 اینچ (معادل 63 میلیمتر) دارای یک ورودی و یک خروجی با همین سایز است. بدنه این فیلتر از جنس پلی اتیلن بوده و دیسک ها نیز از جنس پلی اتیلن نرم هستند. فیلتر دیسکی آبیاری می‌تواند فشار آب تا 10 بار را تحمل کند. برای دریافت قیمت فیلتر دیسکی و سایر اطلاعات با واحد فروش شرکت آرکا صنعت آب تماس بگیرید.

  2. سلام جناب
    لطفا قیمت و شرایط و مدت زمان تحویل فیلتر دیسکی ۴ اینچ را که در سایت معرفی کردید را بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *