شرکت آرکا صنعت آب

تولید کننده لوله، اتصالات و نوار تیپ

تماس جهت خرید

۰۹۱۲۰۱۹۰۹۶۸_۰۹۱۹۸۸۴۲۲۹۱

تماس جهت خرید

۰۹۱۲۰۱۹۰۹۶۸_۰۹۱۹۸۸۴۲۲۹۱

تصویر عنوان توضیحات رتبه بندی سبد خرید
ntbd1

نوار تیپ بغل دوخت (درز از بغل)، نوعی نوار آبیاری قطره ای

ntp2

نوار تیپ پلاکدار نوعی نوار آبیاری قطره ای است که در داخل

تولید و فروش انواع نوار تیپ آبیاری، لطفا جهت استعلام قیمت خرید، دریافت مشخصات فنی و کاتالوگ با تیم فروش شرکت آرکا صنعت آب تماس بگیرید.

شرکت آرکا صنعت آب با تکیه بر سالها تجربه در زمینه تولید و فروش نوار تیپ آبیاری در اصفهان، آماده همکاری با کشاورزان و فروشندگان لوازم و تجهیزات آبیاری است. شماره‌های تماس: 09198842291-09120190968

دانلود کاتالوگ نوار تیپ آبیاری 

انواع روش‌های آبیاری قطره ای

آبیاری قطره‌ای یا چکه ای یک نوع سیستم آبیاری میکرو محسوب می‌شود. در این روش آب به آرامی به ریشه‌های گیاهان می‌رسد. آبیاری قطره ای هم از روی سطح خاک و  هم از زیر خاک امکانپذیر است. هدف این سیستم؛ رساندن آب به طور مستقیم در ناحیه ریشه، به حداقل رساندن میزان تبخیر و در نهایت صرفه‌جویی در مصرف آب است.

سیستم های آبیاری قطره ای، آب را از طریق شبکه ای از لوله‌ها، اتصالات و قطره چکان ها توزیع می‌کنند. بسته به نحوه طراحی، نصب، نگهداری و بهره‌برداری از آن، سیستم آبیاری قطره ای می‌تواند کارآمدتر از انواع دیگر روش‌ها مانند؛ آبیاری سطحی یا آبیاری بارانی باشد. کامل‌ترین دسته‌بندی آبیاری قطره ای بدین شرح است؛

  1. آبیاری قطره ای با آرایش یک ردیفه
  2. آبیاری قطره ای با آرایش دو ردیفه
  3. آبیاری قطره ای با آرایش لوپ یا حلقه ای
  4. آبیاری قطره ای با نوار تیپ
  5. آبیاری قطره ای بابلر
  6. آبیاری قطره ای تراوا
  7. آبیاری قطره ای زیر سطحی
  8. آبیاری قطره ای سفالی یا کوزه ای
  9. آبیاری موضعی مه پاش
  10. آبیاری موضعی میکروجت
  11. آبیاری قطره ای ثقلی

در کشور ایران از بین تمامی این روش‌ها، آبیاری قطره ای با نوار تیپ بسیار مرسوم است. به همین دلیل شرکت آرکا صنعت آب در ادامه به شرح جزییات این روش، مزایای آن و سایر موارد درمورد نوار تیپ پرداخته است. همین اطلاعات می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیم نهایی خود را برای آبیاری با نوار تیپ بگیرید.

عکس نوار تیپ

نوار تیپ کشاورزی چیست؟

نوار تیپ کشاورزی که برای آبیاری قطره ای مزارع و کشت های ردیفی به کار می‌رود، از جنس پلی اتیلن بوده و به صورت مسطح تولید می‌شود. زمانی که آب درون نوار جریان پیدا کند، تیپ آبیاری قطره ای به شکل لوله درآمده و آب از طریق قطره چکان‌ها به کنار ریشه گیاه هدایت می‌شود. قطره چکان‌ها در فواصل 10 سانتیمتر و 20 سانتیمتر قرار دارد. وقتی فرآیند آبیاری تمام شود، نوار تیپ دوباره به حالت صاف و مسطح درمی‌آید و می‌توان آن را به راحتی جمع آوری کرد.

در واقع نوار تیپ کشاورزی، نوعی نوار آبیاری است که آب را از منبع اصلی و از طریق شبکه آبرسانی، به کنار گیاه هدایت می‌کند. در این سیستم، علاوه بر نوار تیپ از لوله پلی اتیلن و اتصالات متنوعی استفاده می‌شود. در این روش آب بوسیله نوار تیپ و تحت فشاری بیش از فشار اتمسفر، در سطح مزرعه پخش می‌شود. 

در آبیاری قطره ای نوار تیپ، مقصد نهایی آب، ریشه گیاهان است. این آب به صورت قطرات مجزا و یا پیوسته در پای محصول ریخته می‌شود.این نوع آبیاری را به روش آبیاری که در آن آب با فشار خیلی کم و به صورت قطرات به پای گیاه ریخته می‌شود، می‌شناسند.

آبیاری قطره‌ای روش مؤثری در تحویل آب مورد نیاز گیاه در محدوده توسعه ریشه به داخل خاک است و باعث می‌شود عمل آبیاری در حد رفع نیاز آبی گیاه انجام ‌شود. بنابراین در جریان استفاده از نوار تیپ کشاورزی (در مقایسه با سایر روش‌ها مثل ایجاد روان آب سطحی) به میزان زیادی از هدر رفتن آب جلوگیری شود. این مساله، بزرگترین مزیت نوار تیپ است.

نوار تیپ بغل دوخت 10 سانتیمتر

مشخصات فنی نوار تیپ آبیاری

نوار تیپ آبیاری با استفاده از لوله‌ نخدار، لوله لی فلت، لوله پلی اتیلن و اتصالات کشاورزی مختلف، به مخزن آب متصل می‌شود. در جدول زیر، برخی مشخصات فنی نوار تیپ شرکت آرکا صنعت آب، ذکر شده است؛

نام محصول

نوار تیپ بغلدوخت

طول هر رول

1000 متر

مواد اولیه

پلی اتیلن (درجه یک)

فاصله قطره چکانها

10 سانتیمتر/ 20 سانتیمتر

فشار کاری

0/8 تا 1 بار

میزان آبدهی در ساعت (دبی خروجی نوار تیپ)

2/8 تا 3 لیتر

شرکت آرکا صنعت آب نوار تیپ بغل دوخت را با روزنه‌هایی با فاصله 10 و 20 سانتی‌متر تولید می‌کند. این روزنه‌ها همان نقاطی هستند که آب را به ریشه گیاه می‌رساند. در این نوارها قطره چکان وجود ندارد ولی درزهایی در کناره‌ی نوار وجود دارد که به صورت زیگزاگ می‌باشد. این طراحی سبب می‌شود فشار آب گرفته شده و قطرات آب از طریق درزهای موجود در نوار تیپ خارج شود.

نوار تیپ در متراژ، فاصله روزنه‌ها، ضخامت و دبی متفاوت تولید می‌شود. از نکات حائز اهمیت درمورد نوار تیپ، پشتیبانی و خدمات پس از فروش است. از آنجا که نکات زیادی را باید در نصب و استفاده از نوار تیپ لحاظ کرد، شما مشتریان عزیز، میتوانید جهت کسب اطلاعات، دریافت مشاوره، انتخاب نوار تیپ مناسب و همچنین دریافت قیمت نوار تیپ آبیاری و سایر تجهیزات آبیاری قطره ای با ما تماس بگیرید.

اتصالات نوار تیپ

زمانی که می‌خواهیم نوار تیپ را در زمین پهن کنیم، بر اساس طرح آبیاری باید از لوله های فرعی انشعاب بگیریم. در جریان انشعاب‌گیری باید از اتصالات نوار تیپ استفاده کنیم. برخی از اتصالات نوار آبیاری قطره ای شامل؛

اتصالات نوار تیپ
اتصالات نوار آبیاری قطره ای

قرار دادن نوار تیپ زیر خاک

سوال بسیاری از کشاورزان این است که؛ آیا می‌توان نوار تیپ را زیر خاک قرار داد؟ پاسخ این است که، بله می‌توان نوار تیپ را زیر خاک قرار داد اما عمق آن نیز اهمیت دارد. به طور معمول نوار تیپ کشاورزی را روی سطح زمین و یا در زیر خاک در عمق های مختلف نصب می‌کنند. توصیه کلی این است که نوار تیپ را برای جلوگیری از پوسیدگی و یا آسیب حیوانات جونده، در زیر خاک قرار دهید.

در نظر داشته باشید که عمق نصب نوارها به محصول زیر کشت، آرایش کشت،کیفیت و جنس نوار تیپ بستگی دارد. طبق تجربه و دانش امروز نوار تیپ را می‌توان در عمق 3 الی 5 سانتیمتری خاک نصب کرد.

نوار تیپ آبیاری

کارایی و کیفیت نوار تیپ

نوار تیپ آرکا جهت آبیاری قطره‌ای محصولات زراعی، کشت‌های ردیفی و فصلی مانند؛ گوجه‌فرنگی، فلفل، سیب‌زمینی، توت‌فرنگی، پیاز، آفتابگردان، خربزه، هندوانه، چغندرقند، ذرت، گندم و محصولات جالیزی دیگر استفاده می‌شود.

نوار تیپ آبیاری، نوعی نوار آبیاری است که آب را از منبع اصلی و از طریق شبکه آبرسانی، به کنار گیاه هدایت می‌کند. در این روش که به آبیاری قطره ای یا آبیاری تحت فشار معروف است، آب بوسیله نوار تیپ و تحت فشاری بیش از فشار اتمسفر، در سطح مزرعه پخش می‌شود. در این روش، میزان آبیاری به گونه‌ای تنظیم می‌شود که خاک گیاهان اشباع نشود و آب روی سطح زمین قرار نگیرد. به این ترتیب هم رطوبت مورد نیاز خاک تأمین می‌شود، هم از مصرف بیش از اندازه آب جلوگیری می‌شود.

آبیاری با نوار تیپ

تجهیزات لازم برای آبیاری با نوار تیپ

جهت اجرای یک سیستم آبیاری، به تجهیزات مختلفی نیاز است. نوع و کیفیت این لوازم، اهمیت فراوانی دارد. تا جاییکه موفقیت یا شکست طرح آبیاری به این تجهیزات و استفاده اصولی از آنها بستگی دارد. وسایل آبیاری در سه دسته کلی تقسیم بندی می‌شوند؛

  1. بخش اول: منبع آب، پمپ آب (جهت انتقال آب به سطح)، ونتوری (جهت تزریق کود)، تانک کود، فیلتر یا پکیج فیلتراسیون، فشار سنج (جهت سنجش میزان فشار آب) و شیر کنترل جریان آب
  2. بخش دوم: فیلتر ثانویه (فیلتر توری، فیلتر شنی و فیلتر دیسکی)، گیج فشار، شیر صافی
  3. بخش سوم: لوله برای انشعاب اصلی از جنس پلی اتیلن یا تاشو، لوله برای انشعابات نیمه اصلی و فرعی، انواع قطره چکان‌ها، بست انتهایی لوله، کمربند پلی اتیلن و سایر اتصالات آبیاری قطره ای

در نظر داشته باشید که بخش اول و دوم در تمامی طرح های آبیاری قطره ای و بارانی ثابت است. یعنی فرقی نمی‌کند که زمین مورد بهره برداری، چند هکتار باشد یا نوع محصول زیر کشت چه باشد. در هر صورت استفاده از سیستم فیلتراسیون و فشار سنج ضروری است.

در بخش سوم نیز کیفیت لوازم آبیاری نقش تعیین کننده ای دارد. به علاوه نوع وسایل به طرح آبیاری قطره ای بستگی دارد. مثلاً در آبیاری مزارع سیفی جات و سبزیجات معمولاً از نوار تیپ بغلدوخت استفاده می‌شود. اما در طرح‌های آبیاری قطره ای درختان معمولاً لوله پلی اتیلن 16 میلیمتر برای انشعابات فرعی کاربرد دارد.

مزایای آبیاری قطره ای با نوار تیپ

  1. استفاده از نوار تیپ به فشار زیاد آب، نیاز ندارد.
  2. حمل و نقل و نصب نوار تیپ سریع و راحت است.
  3. نوار تیپ از سله بستن و پوکی خاک جلوگیری می‌کند.
  4. وزن مناسب نوار تیپ امکان حمل و نصب را فراهم می‌کند.
  5. هزینه اجرای طرح‌های کشاورزی با استفاده از نوار تیپ، پایین است.
  6. نوار تیپ را می‌توان بر روی خاک، زیر خاک و حتی به صورت معلق، استفاده کرد.
  7. برای پیاده سازی این طرح در زمین کشاورزی، به ماشین‌آلات و یا ابزار خاصی نیاز نیست.
  8. جنس پلیمری مخصوص نوار تیپ از چسبیدن جلبک و رسوبات معدنی به آن جلوگیری می‌کند. 
  9. اتصالات پلی اتیلن برای انتقال آب با استفاده از نوار تیپ، استاندارد بوده و در سایزهای مختلف موجود است.
  10. به کار بردن نوار تیپ باعث صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود. در مجموع روش‌ها و تجهیزات آبیاری قطره ای به همین منظور ایجاد شده‌اند.
  11. پخش یکنواخت آب در سطح مزرعه با نوار تیپ باعث افزایش سطح زیر کشت و بالا بردن کیفیت محصولات می‌شود.
  12. طراحی نوار تیپ بغل دوخت، باعث پایین آوردن فشار خروجی آب و توزیع یکنواخت می‌شود.
  13. با نوار تیپ خیلی راحت آب به کنار ریشه گیاه منتقل می‌شود. بنابراین سایر قسمت‎های خاک خیس نشده و فقط اطراف گیاه آبیاری می‌شود.
  14. نوار آبیاری قطره ای در مقابل اشعه ماوراء بنفش خورشید، کودهای شیمیایی، سموم دفع آفات و اسپری‌های کشاورزی، مقاوم است.
  15. استفاده از نوار تیپ باعث افزایش بازدهی محصول و جلوگیری از گسترش و رشد علف‌های هرز در سطح زمین می‌شود.
  16. اگر از نوار آبیاری قطره ای استفاده کنید، به راحتی می‌توانید میزان فرسایش خاک و روان آب سطحی را کنترل نمایید.
  17. در فرآیند پهن کردن نوار تیپ، به ایجاد نهرهای خاکی درون مزرعه و نهرهای زهکشی نیازی نیست.
آبیاری قطره ای با نوار تیپ

هزینه نوار تیپ برای یک هکتار

برای کاشت و آبیاری محصولات مختلف زراعی از نوار تیپ استفاده می‌شود. سوال بسیاری از کشاورزان قبل از فصل کشت این است که؛ هزینه نوار تیپ برای یک هکتار زمین زراعی چقدر است؟ به عبارتی برای یک هکتار چند رول نوار تیپ نیاز دارم؟ شرکت آرکا صنعت آب در ویدئو زیر پاسخ این سوال را بیان کرده است؛

نوار تیپ برای کشت چه محصولاتی کاربرد دارد؟

تجربه و دانش فنی شرکت آرکا صنعت نشان داده است که؛ شما به عنوان یک کشاورز، اجرا کننده طرح‌های کشاورزی و یا فروشنده، باید بر اساس چهار معیار زیر به سوال فوق جواب دهید؛

  • نوع محصول زیر کشت
  • نوع اقلیم و منطقه
  • روش کشت
  • نوع فضای کشت (باز یا گلخانه)

بعد از در نظر گرفتن این عوامل، می‌توان گفت نوار تیپ برای آبیاری محصولات زیر کاربرد دارد؛

  1. کلیه محصولاتی که در گلخانه کشت می‌شود (خیاردرختی، گوجه گیلاسی)
  2. گیاهانی که بوته کوچکی دارند نظیر حبوبات و غلات (گندم، لوبیا، لوبیا سبز، نخود، عدس، ماش. جهت کسب اطلاعات بیشتر درمورد کاشت لوبیا با نوار تیپ، کلیک کنید)
  3. گیاهانی که در زمین‌های کم آب و گرم و خشک کشت می‌شوند (ذرت، تنباکو)
  4. گیاهانی که با یکدیگر فاصله کمی دارند (سیر، پیاز، سیب زمینی، چغندر، کاهو، کلم)
  5. گیاهان ردیفی، صیفی جات و سبزیجات (شاهی، تره، ریحان، پیازچه، گوجه، بادمجان، هویج، خیار، فلفل)
  6. گیاهان علوفه ای (یونجه، ذرت علوفه ای. جهت کسب اطلاعات بیشتر درمورد کاشت ذرت علوفه ای با نوار تیپ، کلیک کنید)
  7. گیاهان و گل‌های زینتی
  8. گیاهان دارویی
  9. میوه‌هایی که بوته‌ای هستند و عمر بوته فقط یک فصل زراعی است (خربزه، هندوانه، طالبی)
  10. نهال‌ها و گل‌هایی که بصورت کشت گلدانی پرورش داده می‌شوند (پالونیا، گل رز)
تیپ22 min

در چه شرایطی نمی‌توان از نوار تیپ استفاده کرد؟

  1. اگر در مزرعه خود آب سخت یا شوری دارید، بهتر است از نوار تیپ استفاده نکنید. زیرا شوری بیش از حد آب باعث انسداد روزنه‌های خروجی تیپ شده و طرح آبیاری با شکست مواجه می‌شود. بهتر است قبل از هزینه و خرید نوار تیپ، با افراد مطلع و یا اجراکننده طرح کشاورزی مشورت کنید.
  2. اگر آب دارای آلاینده‌ها و ذرات معلق است، توصیه می‌شود با احتیاط از نوار تیپ استفاده کنید. به این دلیل که آلودگی‌های فیزیکی موجود در آب، روزنه‌های نوار تیپ را مسدود می‌کند. در این شرایط لازم است از سیستم‌های فیلتراسیون استفاده کنید.
  3. اگر زمین زراعی، شیب زیادی داشته باشد یا سنگلاخی و ناهموار باشد، بهتر است از نوار تیپ استفاده نکنید. در واقع نوار تیپ برای آبدهی یکنواخت و سراسری، نباید هیچگونه شکستگی یا خم شدگی داشته باشد. با زوایه دار شدن، احتمال افزایش فشار آب و ترکیدگی نوار تیپ وجود دارد.
  4. اگر فشار آب در مزرعه یا گلخانه شما زیاد است، آبیاری قطره ای با نوار تیپ گزینه مناسبی نیست. در واقع فشار کاری ایده‌آل برای بهره‌‎برداری از نوار تیپ بین 0/8 تا 1 بار است. اگر کشاورزان این محدوده را رعایت کنند، نوار تیپ هرگز دچار مشکل پارگی یا ترکیدگی نخواهد شد. لازم به ذکر است که؛ شرکت آرکا صنعت آب تمامی شرایط و ضوابط استفاده از نوار تیپ آرکا را بر روی بسته بندی درج نموده است. کافیست قبل از استفاده از نوار تیپ، این نکات را بخوانید و به نحو مطلوب از نوار تیپ بهره برداری نمایید.

رفع مشکل گرفتگی روزنه‌های نوار تیپ

 نوار تیپ یک محصول نسبتاً جدید است و استفاده از آن روز به روز افزایش می‌یابد. به همین دلیل، بسیاری از کشاورزان از نحوه استفاده درست و بهینه آن، اطلاعات کافی ندارند. همین بی اطلاعی و ناآگاهی می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را به کشاورزان وارد کند. به عنوان مثال کشاورزان نمی‌دانند چطور مشکل گرفتگی روزنه‌های نوار تیپ را حل کنند.

قبل از هر چیز باید بدانید که؛ این مشکل به خاطر کیفیت پایین یا ساختار نوار تیپ نیست.

مسدود شدن یا گرفتگی نوار تیپ زمانی بوجود می‌آید که؛ کشاورز در مسیر آبیاری قطره ای، از سیستم فیلتراسیون استفاده نکرده باشد. حالت استاندارد و درست این است که در فرآیند استفاده از نوار تیپ کشاورزی، آب از فیلترهای مشخصی عبور کند. تنها در این صورت است که؛ شن و آلاینده‌های مختلف درون آب، پشت فیلتر جمع‌آوری شده و مشکل گرفتگی روزنه‌ها اتفاق نمی‌افتد.

نوار تیپ کشاورزی

انواع نوار تیپ آبیاری قطره ای

  • نوار تیپ بغل دوخت

نوار تیپ بغل‌دوخت، نوعی نوار آبیاری با ضخامت مناسب است. این نوع نوار دارای روزنه‌هایی با فاصله 10 و 20 سانتی‌متر است. در این نوارها قطره چکان وجود ندارد ولی درزهایی در کناره‌ی آن طراحی شده است.  نوار تیپ کشاورزی متراژها، ضخامت و دبی متفاوت دارد.

  • نوار تیپ پلاکدار

نوار تیپ پلاک دار با قطر 16 میلی‌متر، با ضخامت حدود 150 تا 200 میکرون تولید می‌شود. پلاک های موجود در این نوارها با فاصله‌های 10 سانتی‌متر تا یک متر با دبی‌های مختلف است. در مقایسه نوار تیپ پلاکدار و بغل دوخت بیشتر به معایب و مزایای این دو نوع نوار تیپ پرداختیم.

نحوه ارسال نوار تیپ آبیاری به سراسر کشور

یکی از مسائلی که برای بسیاری از کشاورزان و خریداران نوار تیپ آبیاری وجود دارد، فرآیند انتقال نوار تیپ از کارخانه تولیدی به محل زمین کشاورزی یا فروشگاه است. شرکت آرکا صنعت آب جهت اطلاع رسانی و کمک به خریداران عزیز برای داشتن یک تجربه خرید مطمئن و ایمن، در این بخش وسایل نقلیه مختلف، ظرفیت هر کدام و تعداد نوار تیپ کشاورزی که در آن جای می‌گیرد، را بیان کرده است.

ارسال نوار تیپ به سراسر کشور
انواع خاور

خاور انواع مختلفی دارد که شامل؛ خاور معمولی، مسقف، اتاق بزرگ و.. می‌شود. طبق تجربه انواع خاور از 350 تا 500 رول نوار تیپ را در خود جای می‌دهد.

ارسال نوار آبیاری
نیسان زامیاد

نیسان زامیاد با طول بارگیر 2.2، عرض بارگیر 1.6، توان حمل 2 تن بار را دارد. بر همین اساس یک نیسان ظرفیت حمل 200 رول نوار تیپ را دارد.

ارسال نوار تیپ به سراسر کشور
کامیون (کمپرسی)

کامیون نیز به طور کلی ظرفیت جابه جایی بار تا 10 تن را دارا هستند. بر این اساس یک کامیون تک می‌تواند تا 800 رول نوار تیپ را بارگیری و جا به جا کند.

سخن پایانی

آبیاری قطره ای با نوار تیپ علاوه بر فواید زیاد، بایدها و نبایدهایی نیز دارد. در این مقاله سعی کردیم به این موارد اشاره کنیم. با توجه به کیفیت مواد اولیه به کار رفته در تولید نوار تیپ آبیاری، طول و نوع دارای قیمت‌های متفاوتی است. شرکت آرکا صنعت آب با بیش از 5 سال سابقه در زمینه تولید و فروش نوار تیپ، می‌تواند علاوه بر نوار آبیاری، تمامی لوازم و تجهیزات آبیاری قطره ای را برای کشاورزان و فعالان حوزه کشاورزی تامین کند. جهت کسب اطلاعات، استعلام قیمت روز و خرید نوار تیپ، می‌توانید با شماره‌های 0919884229109120190968 تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول نوار تیپ بغل دوخت

1. نوار تیپ بغل دوخت چیست؟

نوار آبیاری قطره ای یا نوار تیپ (drip tape) نواری با ضخامت کم و از جنس پلی اتیلن است. نوار تیپ بغل دوخت به صورت مسطح، نرم و انعطاف‌پذیر است. این نوار جهت توزیع آب با فشار کارکرد پایین استفاده می‌شود.

2. نوار تیپ برای آبیاری چه محصولاتی کاربرد دارد؟

برای آبیاری انواع گیاهان و میوه‌های بوته‌ای، صیفی‌جات، گل‌ها، گیاهان دارویی، سیب‌زمینی، گوجه، ذرت، چغندر، حبوباتی مثل لوبیا، ماش، عدس و غلات از نوار تیپ استفاده می‌شود. رایج ترین استفاده برای گیاهانی است که کشت ردیفی دارند.

3. نوار تیپ آرکا تا چه فشار کاری را تحمل می‌کند؟

فشار کاری برای نوار تیپ در دمای 25 درجه سانتیگراد، 0/8 تا 1 اتمسفر است.

4. فاصله روزنه های خروجی آب در نوار تیپ بغل دوخت چقدر است؟

فاصله روزنه ها در نوار تیپ آرکا، 10 سانتیمتر و 20 سانتیمتر است.

5. عمر مفید نوار تیپ چند سال است؟ (به اصطلاح نوار تیپ چند سال کار میده؟)

یک فصل زراعی 

6. برای رفع گرفتگی و مسدود نشدن روزنه‌های نوار تیپ چه باید کرد؟

باید از سیستم فیلتراسیون استفاده کنید.

7. طول مجاز نوار تیپ در یک ردیف کشت چقدر است؟

طول مجاز نوار تیپ 50 تا 70 متر است. این مقدار به نوع محصول زیر کشت، نوع خاک، فشار آب، ناهمواری سطح مزرعه و سایر عوامل محیطی بستگی دارد.

8. فاصله مجاز هر ردیف نوار تیپ با ردیف کناری چقدر باشد؟

فاصله هر ردیف نوار تیپ از ردیف مجاور بستگی به نوع محصول، جنس خاک، منطقه آب و هوایی و سایر عوامل محیطی دارد. این فاصله از 20 سانتی متر تا 75 سانتی متر متغیر است.

9. برای هر هکتار زمین زراعی، چند رول نوار تیپ نیاز است؟

هر رول نوار تیپ 1000 متر است. هر هکتار بین 10 تا 13 رول نوار تیپ نیاز دارد.

10. آیا می‌توان روی نوار تیپ بغل دوخت، پلاستیک پهن کرد؟

بله. به شرط اینکه از پلاستیک‌های استاندارد یو وی دار (UV) که ضدبخار و مات هستند، استفاده شود. اما اگر شما از پلاستیک معمولی شفاف استفاده کردید باید روی آن را با دوغاب گل و لای بپوشانید. همچنین نوار تیپ را در تماس مستقیم خورشید، سموم، کود حیوانی و به خصوص کود مرغی و شیمیایی قرار ندهید.

11. آیا وزن نوار تیپ در کیفیت آن تاثیری دارد؟

خیر. وزن نوار تیپ تاثیری در کیفیت آن ندارد. آنچه مهم است؛

  • مواد اولیه جهت تولید نوار تیپ
  • نحوه تولید آن
  • گارانتی و خدمات پس از فروش
  • اعتبار کارخانه تولیدکننده نوار تیپ
  • قطر داخلی نوار تیپ (در حالت استاندارد باید بین 16/5 تا 17 میلی متر باشد)
  • عرض نوار تیپ ( در حالت استاندارد 26 تا 27 میلی متر باشد)
  • آبدهی مناسب
  • دوخت مرتب و یکدست نوار تیپ

12 پاسخ

    1. با سلام و عرض ادب
      جهت دریافت قیمت هر رول نوار تیپ با واحد فروش تماس بگیرید.
      شماره های تماس: ۰۹۱۹۸۸۴۲۲۹۱—-۰۹۱۲۰۱۹۰۹۶۸

    1. سلام و عرض ادب
      جهت استعلام قیمت انواع نوار تیپ آبیاری قطره ای با واحد فروش تماس بگیرید.
      شماره های تماس: ۰۹۱۹۸۸۴۲۲۹۱—-۰۹۱۲۰۱۹۰۹۶۸

    1. با سلام و عرض ادب
      شما می‌توانید انواع سیفی و سبزیجات را با استفاده از نوار تیپ بغلدوخت آبیاری کنید. در حال حاضر بسیاری از مزارع کشت گوجه فرنگی در سطح کشور، جهت آبیاری از نوار تیپ استفاده می‌کنند.

  1. سلام مهندس
    چند سال پیش از نوار تیپ شما خریدم. من فروشگاه دارم. خدا رو شکر کشاورزا خیلی راضی بودن. تو این مدت چند تا برند دیگه هم امتحان کردیم ولی واقعیت کیفیت آرکا را نداشتن. الان میخوام بدونم قیمت به روز چند؟ لطف کنید قیمت نوار تیپ 1000 متری را بهم بگید. ممنون میشم

    1. با سلام و عرض ادب جناب عابدی
      ممنون. رضایت مشتریان باعث دلگرمی و افتخار شرکت آرکا صنعت آب است. برای دریافت قیمت به روز نوار تیپ با واحد فروش تماس بگیرید.

  2. سلام و خسته نباشید
    ی زمین دارم در شهرستان ابهر، استان زنجان. میخوام سیب زمینی بکارم برای آبیاری باید از نوار قطره ای استفاده کنم. لطفا این اطلاعات بهم بدین. نوار تیپ آرکا چند متریه؟ میتونم چند فصل ازش استفاده کنم؟ تا چند متر میتونم پهن اش کنم؟ دوخت اش از وسط یا از بغل؟ ممنون

    1. سلام و عرض ادب جناب نصراللهی
      در جدول مشخصات فنی تمامی این اطلاعات درج شده است. هر رول نوارتیپ آرکا 1000متر است. فقط برای یک فصل زراعی میتوانید از آن استفاده کنید. دوخت نوار تیپ از بغل است و تا 50 متر می‌توانید آن را پهن کنید.

  3. ببخشید قرار دادن نوار تیپ زیر خاک کار درستیه؟ بعضیا تو عمق زیاد گذاشتن نوار تیپ خراب شده. بعضیا هم میزارن روی زمین. برای کشت سیب زمینی میخوام ازش استفاده کنم.

    1. سلام و عرض ادب جناب صبوحی
      میتوان نوار تیپ را در زیر خاک قرار داد. اما عمق نصب نوارهای آبیاری قطره ای نیز اهمیت دارد. به طور کلی برای انواع کشت، نوار تیپ را بین 3 تا 10 سانتیمتر زیر خاک قرار میدهند. این کار به دلیل جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب و آسیبهای وارد شده توسط حیوانات جونده است. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد کاشت سیب زمینی با نوار تیپ روی لینک زیر کلیک کنید.
      بهترین روش آبیاری سیب زمینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *